Jirka: “Zapnout televizi umí každý, já chci chápat, jak věci fungují”
Jirka se přidal k nám do Vzdělávacího programu Gendalos před pěti lety, když se rozhodoval, co dál: „O Gendalos jsem se dozvěděl v 9. třídě, kdy mi hodně pomohl s přijímačkami na gympl.“ Od té doby je jedním z nejaktivnějších studentů, který se účastní nejen různých aktivit Gendalos, ale také mezinárodních výměn mládeže. Teď je Jirkovi 19 let a připravuje se na maturitu na Gymnáziu Matyáše Lercha v Brně. Ve volném čase rád sportuje, chodí si zacvičit do fitka nebo zahraje na kytaru nebo klavír. A nezapomíná ani na přátele, rodinu a přítelkyni, protože jak sám říká, nejlépe strávený čas je vždy s někým blízkým.
Gendalos Jirkovi pomohl na jeho cestě za vzděláním, za což je vděčný. „Díky finanční podpoře stipendijního fondu Gendalos jsem si mohl podat dvě přihlášky na VŠ, což je pro mě naprosto super.“ Jirka se v březnu 2020 přihlásil na Fakultu strojního inženýrství VUT, kde od září nastoupí do 1. ročníku oboru Mechatronika, kam je díky dobrému prospěchu na střední přijat bez přijímací zkoušky. „Vždycky mě bavila matematika a fyzika. Nejvíce se těším na to, že porozumím tomu, jak věci fungují. Já vždycky říkám, že je fajn si na televizi umět přepnout kanál nebo si v mikrovlnce ohřát jídlo, ale to je jen uživatelská znalost. Já bych rád komplexně porozuměl, jak tyto zařízení fungují – takové mám očekávání a požadavky na vysokou školu, a proto jsem se také rozhodl jít studovat technický obor. Po studiu bych byl rád součástí např. nějakého výzkumného týmu. Třeba zkoumání vlastností materiálů nebo něco podobného. Také by mě bavilo pracovat v energetickém nebo automobilovém průmyslu.“
Výběr oboru však nebyl pro Jirku vždy tak jasný – na střední se v rámci programu Erasmus+ účastnil výměn mládeže ve Francii a Itálii, díky kterým se začal více zajímat o témata romství, rasismu, bydlení ve vyloučených lokalitách nebo segregovaného školství. “Tehdy jsem si byl jist, že budu studovat humanitní obory na Fakultě sociálních studií nebo Právnické fakultě MU, protože jsem se chtěl stát romským aktivistou a dělat PR management. Přičemž jsem se ale stále přikláněl i k technickým oborům. Vzpomínám si, že jsem se s těmito myšlenkami svěřil kamarádovi (který teď studuje fyzikální inženýrství a nanotechnologii). Ten mi řekl, že romským aktivistou můžu být, i když vystuduji techniku. Že bych měl jít studovat to, co mě primárně zajímá. A že je spousta způsobů, jak pomáhat komunitě. Tohle byl patrně zlom, který mi pomohl utřídit si myšlenky a stanovit si priority.”
Když jsem se Jirky ptala, co mu dělá v životě radost, odpověděl: “Největší radost mám asi v momentech, kdy cítím, že je všechno okolo mě v pohodě, všichni jsou zdraví, šťastní a užívají si života.” V programu Gendalos se snažíme našim studentům umožnit, aby tyto pocity nebyly v jejich životě jen něčím nadstandardním, a proto to, co vše Jirka na cestě za vzděláním dokázal a co ho ještě čeká, dělá velkou radost zase nám a dává naději dalším studentům (nejen) programu Gendalos.
Co bys rád vzkázal zájemcům o Vzdělávací program Gendalos?
Určitě do toho jděte! Z mého pohledu nám Gendalos podává pomocnou ruku. A ten, kdo ji potřebuje v jakékoli formě, by měl bez delšího váhání napsat do Gendalos a potkat se s někým z týmu. Mnohé se tak stane jednodušším.
Článek vytvořila ve spolupráci s Jirkou členka týmu Gendalos Pája Kolářová