PŘÍBĚH DOBRÉ PRAXE: NINA
Rodina Niny, žákyně ZŠ Slovácká v Břeclavi, s organizací IQ Roma servis spolupracuje už delší dobu. Z této spolupráce jsme věděli, že se Nina ve škole nikdy moc neprojevovala, nehlásila se, měla nízké sebevědomí, moc se nebavila se spolužáky. Nina, její rodiče a sestra tehdy žili ve velké domácnosti i s členy širší rodiny, kde Nina pro sebe neměla dostatek prostoru a klidu. Kvůli tomu se jí doma špatně učilo, což se podepisovalo i na školních výsledcích.
Před rokem a půl jsme se v rámci začínajícího case managementu na školách domluvili s rodinou Niny a se sociální pedagožkou ze ZŠ Slovácká, že společně budeme pracovat na změně a pro Ninu utvoříme individuální plán. Navázali jsme spolupráci i s třídní učitelkou a doučovatelkou, v tomto týmu se nyní pravidelně scházíme a domlouváme se na společném postupu. Důraz není kladen pouze na prospěch Niny, ale na celou šíři problému.
Třídní učitelka se snaží zasazovat o to, aby se Nina ve třídě cítila dobře, měla kamarády, jezdila se třídou na výlety. Obecně se jí snaží dávat prostor k většímu začlenění do kolektivu. Doučovatelka se s Ninou nesoustředí pouze na zvládnutí učiva, ale i na měkčí dovednosti související se sociální interakcí ve třídě a zvládáním školního režimu.
Zásadní je i účast matky Niny, která v tomto případě krásně naplňuje nároky metody case management na participaci klientů a jejich blízkého okolí. Doučování Niny probíhá v jejich domácnosti, vždy za přímé účasti matky, která se tak sama učí, jak má dceři pomáhat se školou. Nakonec byli rodiče Niny z velké části samostatně (s mírnou, spíše poradenskou asistencí organizace IQ Roma servis) schopni sehnat si lepší bydlení pouze pro ně a jejich dvě dcery, což zásadně zlepšilo i školní výsledky a celkovou situaci Niny.
Posun tedy nastal díky dlouhodobé a komplexní spolupráci mnoha zúčastněných stran. Nina je dnes ve škole mnohem aktivnější, má kamarádky ve třídě, je sebejistější, víc mluví a projevuje o věci mnohem větší zájem, než dříve.